semidetached semidetached
*

Desconectado Beibi

  • Administrando muserismo con arte 2012
  • 8804
  • 357
  • You’ve been...a very...very...naughty little girl
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #15 en: Mar, 16 de Oct del 2007, a las 15:08:01 »
Pues a mi no me importan tus megatochopost geles ^^

Gracias por el resumen :D

*

Desconectado gero

  • 2860
  • 73
  • now testify
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #16 en: Mar, 16 de Oct del 2007, a las 16:54:23 »
Muchas gracias Geles. Había cosas que no había pillado ^^
follow the white rabbit...

*

Desconectado Geles

  • 2424
  • 208
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #17 en: Mié, 17 de Oct del 2007, a las 01:03:57 »
En realidad no dicen nada nuevo, pero bueno, sigo resumiendo  :laugh:

Pues nah, que van ganando público, tienen un gran éxito en Italia y Japón y eso. A colación de Space Dementia, Matt dice que nunca se había interesado en realidad por el piano hasta que grabaron el primer disco, a pesar de que lo tocaba desde pequeño. Nunca nadie le vió tocar en directo el piano, y el productor insistió en verle tocar. Así que allá que se fueron a la casa de la madre de Matt, que tenía el piano en el garaje xD (eso me ha parecido entender). El productor se quedó ojiplático al verle tocar, que parecía un virtuoso, dice.

Del Origin dicen que su género es neoclassical space prog rock. Aunque más que neoclásica, la influencia es romántica, como bien dice Matt. Influencia romántica aplicada al rock. Dice que nunca ha llegado a tocar tan bien el piano como alguno de sus favos románticos, pero que ahí está el espíritu.

Sobre el título del disco, dice Matt que refleja su lado más científico, el que se pregunta cuál es el significado de la vida y el origen de las cosas.

Sobre Bliss, dice Dom que las primeras versiones eran él y Chris tocando normalmente y Matt haciendo el tonto con el teclado. Acabó siendo una canción bastante heavy. Ya forma parte de la banda y la tocan siempre ^^

Con Screenager dicen Dom y Chris que probaron ideas distintas; querían un sonido más orgánico, y por eso experimentaron con todo el mogollón de instrumentos raros que el productor les llevó al estudio, entre ellos huesos animales. Acabó teniendo cierto sonido africano. La influencia de Tom Waits es muy clara en este tema, dice Chris.

Y mañana la parte 3, que me voy a la cama  :laugh:

*

Desconectado deborah X

  • 7095
  • 246
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #18 en: Mié, 17 de Oct del 2007, a las 02:53:05 »
menuda definición para el disco; la verdad es que es un amasijo de cosas pero aún así es bastante uniforme. Es algo único! yo a veces me pregunto si lo que me gusta tanto es Muse o es ese disco  :whistle tranquilidad; es que ese disco está por encima de todo!

Sobre Bliss, dice Dom que las primeras versiones eran él y Chris tocando normalmente y Matt haciendo el tonto con el teclado. Acabó siendo una canción bastante heavy
qué grande xD
IAMTerrified

Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #19 en: Mié, 17 de Oct del 2007, a las 12:23:54 »
Dice que nunca ha llegado a tocar tan bien el piano como alguno de sus favos románticos, pero que ahí está el espíritu.
jaja si quiere eso, ya puede ir metiendose en un conservatorio y tocar horas todos los días :tongue:

De Bliss, sólo hace falta escucharla en el Bizarre 1999

Esperamos por la parte 3 :)
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
- Barney Stinson

*

Desconectado Geles

  • 2424
  • 208
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #20 en: Mié, 17 de Oct del 2007, a las 13:45:58 »
Parte 3  :laugh:

Muse ya se han ganado una buenísima reputación como una de las mejores bandas en directo, aunque todavía sufren un cierto rechazo por parte de los medios. Siempre se han sentido underground, especialmente en aquella época, aunque según Dom éso sólo consiguió que la experiencia fuera mejor.

Sobre Hullabaloo (un dvd/cd increíblemente avanzado en cuanto a presentación, dicen), el pobre Chris no recuerda mucho de aquella actuación xD sólo que fue una de las mayores ever en su carrera, y que querían trasladar toda la contundencia del directo al disco, que sonara lo más enooorme posible.

Las letras. También experimentaron en ese terreno. Showbiz, dice Dom, iba del sitio de dónde venían, de cuando eran jóvenes, blabla, pero en el Origin las letras cambiaron mucho. Screenager, por ejemplo, es una canción muy particular, dice Matt, que comenta también que si pones demasiado interés en las letras, es que la música no es tan buena.

Feeling Good, una canción muy especial y personal para Matt. Era la canción favorita de su ex, no se la sacaba de la cabeza. Tiene una letra que él en aquel momento no podría haber escrito, y como se la sabía al piano y le hacía sentirse positivo, pues decidió grabarla.

Sobre el famoso anuncio de café que llevaron a juicio por usar la canción sin permiso, lo ganaron, y el dinero lo donaron a Oxfam. Que se jodan, dice Dom xD

Y luego sigo, que me cierran la panadería  :laugh: Y luego a comer y a currar, así que ale, con dios! xD
« última modificación: Mié, 17 de Oct del 2007, a las 14:03:05 por frikimuza »

*

Desconectado Beibi

  • Administrando muserismo con arte 2012
  • 8804
  • 357
  • You’ve been...a very...very...naughty little girl
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #21 en: Mié, 17 de Oct del 2007, a las 22:23:11 »
Que grande eres churrina

comenta también que si pones demasiado interés en las letras, es que la música no es tan buena.

Ahí, guardando las espaldas :whistle. La verdad que tiene razón, hay autores con grandes letras y música totalmente infumable (y a la inversa)

Lo de usar huesos como instrumentos era una noticia que siempre me encotraba por google buscando cosas de muse.

Gracias otra vez y +1 ^^

*

Desconectado Geles

  • 2424
  • 208
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #22 en: Jue, 18 de Oct del 2007, a las 11:21:34 »
Y para terminar...

Megalomania. Matt quería el sonido de un órgano de iglesia. En Bath (creo entender) consiguió tocar el órgano de la catedral, una cosita clásica, Bach. Iban a usarlo para la canción, pero sonaba demasiado impresionante, demasiado grande. De ruta por Irlanda, entraron en una iglesia que tenía órgano, Matt le preguntó al guía que si podía probarlo y se puso a tocar. Otra cosa inusual, una banda rockera tocando un órgano de iglesia, dice Dom. Sobre la letra, comenta John Leckie que era muy importante para ellos no hacer una letra difamatoria, negativa. Matt no quería nombrar a Jesucristo, ni cosas de esas. En realidad es una letra positiva, dice Leckie. Para Matt es posiblemente la canción más oscura del disco. Se le ocurrió mientras estaba de vacaciones, aprendiendo a bucear, no está muy seguro de lo que significa xD Estaban en medio de una gira y necesitaban un descanso, desconectar de todo. Es una canción muy personal también, sobre la dualidad de su formación y las relaciones personales.

The Strokes y White Stripes estaban revitalizando la escena rock en aquel momento, pero basándose en estilos anteriores. El Origin de Muse, sin embargo, sonaba totalmente distinto a cualquier cosa anterior. La impresión que te da, dice Dom, es la de una banda que traspasa límites y va más allá. Leckie dice que Muse es la primera banda de rock "moderno", porque es una banda sin referencias. Es un disco muy adelantado para su tiempo, lleno de virtuosismo e imaginación. Un disco sobre todo muy ambicioso, dice Dom, al contrario que Showbiz, cuyo proceso fue un tanto aburrido. Cada canción es diferente, pero la impresión general es la de un sonido muy natural, dice Chris. Refleja un poco ese momento de transición que estaban viviendo, pasar de tener 19-20 años a tener 23, un periodo muy caótico para Matt en concreto. Tenían muchas canciones, muchas ganas y mucha ambición, así que dice Matt, "hagámoslo, sea una mierda o una maravilla", jajaj.

Y.... ya ta  :laugh:

Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #23 en: Jue, 18 de Oct del 2007, a las 11:59:47 »
muchas gracias ^^
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
- Barney Stinson

*

Desconectado Beibi

  • Administrando muserismo con arte 2012
  • 8804
  • 357
  • You’ve been...a very...very...naughty little girl
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #24 en: Jue, 18 de Oct del 2007, a las 15:09:07 »
"hagámoslo, sea una mierda o una maravilla"

Muy suyo

Gracias guapa

*

Desconectado deborah X

  • 7095
  • 246
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #25 en: Mar, 23 de Oct del 2007, a las 16:46:07 »
Leckie dice que Muse es la primera banda de rock "moderno", porque es una banda sin referencias.
pero eso no es verdad...

gracias socia  :cool:
IAMTerrified

*

Desconectado Geles

  • 2424
  • 208
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #26 en: Mar, 30 de Oct del 2007, a las 10:43:33 »
^ Supongo que lo dice porque no les puedes enmarcar en ningún estilo concreto. Evolucionan de una manera independiente, bastante libre, al margen de las corrientes del momento, aunque todos sabemos qué referencias tienen.

p.d. Cuando tenga un rato (o unos ratos :p) resumo el making of hullabaloo de la mtv, que es muy similar a este docu, y así aprovecho que tomé notas en su momento :)

*

Desconectado deborah X

  • 7095
  • 246
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #27 en: Vie, 09 de Nov del 2007, a las 12:14:15 »
^ Supongo que lo dice porque no les puedes enmarcar en ningún estilo concreto. Evolucionan de una manera independiente, bastante libre, al margen de las corrientes del momento, aunque todos sabemos qué referencias tienen.
vamos, que no tienen un estilo en concreto; son un refrito como los de Tom Kirk xD

Citar
p.d. Cuando tenga un rato (o unos ratos :p) resumo el making of hullabaloo de la mtv, que es muy similar a este docu, y así aprovecho que tomé notas en su momento :)
:eek :bow

IAMTerrified

*

Desconectado Geles

  • 2424
  • 208
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #28 en: Lun, 03 de Dic del 2007, a las 13:02:50 »

*

Desconectado deborah X

  • 7095
  • 246
Re: Xfm prepara un especial sobre Origin of Symmetry
« Respuesta #29 en: Dom, 24 de Ago del 2008, a las 12:46:47 »
no sabía donde poner esto... es un artículo sobre OoS:

What The Hell Happened To... Muse - Origin Of Symmetry
Posted by Dan Marsicano on 08.18.2008

This week, Dan Marsicano takes a look at Muse's best album and a new progressive metal band that you should be listening to!

The Introduction

Welcome, welcome, welcome to the 40th edition of What The Hell Happened To. I'm your host, the guy who's surprised he's lasted this long, Dan Marsicano.


The History

Muse formed in the early 1990's under the band name Rocket Baby Dolls. At the time, Bellamy was only 14 years old. The band won a local battle of the bands and decided to continue with their music career, quitting school and going on the road.

The band would play small clubs for a few years, but after two successful EP's, Muse got the attention of record labels in America, of all places. This would later be ironic, as their album did poorly in America, while Europe, which had record executives who wanted nothing to do with the band, would embrace the trio.

So everything was done and the band had record deals in Europe and America set up. In September of 1999, Showbiz was released to limited fanfare. Over time, however, at least in the UK, the band's popularity would steadily increase as more singles were released.

The band successfully toured behind Showbiz and went back into the studio to record their sophomore album with John Leckie, who produced their first album. Origin Of Symmetry would be more experimental than their debut album and the first step towards world domination for the British trio…


The Analysis

4 years. That's how long it took Origin Of Symmetry to be released in the United States. The story behind the delay of the album in the states was that Maverick Records, which distributed the band's debut album Showbiz in the United States, dropped the band after they refused to change their sound and take away the falsettos, leaving them with no way to release their album over in the states.

So, for four years, the album collected dust, becoming a huge hit over in the UK, while the US was still oblivious to the extraordinary talent of Muse. Once Absolution came to these shores in 2004, the public began to finally open their eyes to what the UK had seen all along. When singles "Hysteria" and "Time Is Running Out" burned up the Modern Rock charts, the album sold well, and prompted Warner Brothers Records to finally release Origin Of Symmetry in the United States, which it did on September 20th, 2005.

As of 2008, the album has only sold about 55,000 copies in the US, making it one of the lowest selling albums of the band's career over here in the states. The lack of promotion and the four year wait didn't help matters. If there was ever a crime against the record industry, it would be the delay in releasing Origin Of Symmetry. I remember picking up Origin of Symmetry in 2006 after becoming a Muse fan with 2003's Absolution. The epic nature of the album, jumpstarted by the phenomenal "New Born," grabbed me and wouldn't let go. To this day, I still crank the album up at least once a week, even more so than the rest of Muse's discography.

Origin Of Symmetry still had people assuming Muse was Radiohead-lite. Matthew Bellamy's vocals only helped to further that case, but what people don't understand is that Muse was finally starting to separate themselves as a different entity than Radiohead. At this point in Radiohead's career, they had toned down the "rock," trading it in for weird experimentations and electronica. What Muse knew how to do was to be weird and bombastic, while kicking ass at the same time with distorted bass and buzz saw riffs.

Muse's debut Showbiz was a solid start for the trio, but listening to the album today, there is a sense that the band was holding back a bit; the songs were shorter and more straightforward. When the record company told them to tone it down for Origin Of Symmetry, the band basically said "Fuck You" and wrote what they wanted to. They pushed themselves to levels that most Muse fans probably didn't think they were capable of, especially when it came to the longer tracks.


More so than any of the band's future albums, Origin Of Symmetry is arguably the band at their most progressive. Three tracks are over six minutes long and one reaches the seven minute mark. Muse balanced these tracks out with more accessible tracks, ones that would make the band famous over in the UK. These singles were still quite experimental, but instead of spreading their wings and flying, they kept to the ground and rammed head-on into a brick wall.

"New Born" started out with a piano and minimal bass work with Matt's soothing vocal work that slowly crescendos into a driving guitar and high falsettos left and right. The song is a live staple of the band's and with good reason. It's the perfect opener to Origin Of Symmetry and contains one of Matt's best solos on the album, full of distortion and effects.

After that epic opener, Muse shows that they still have a melodic, radio-friendly sound with "Bliss." The track has a space-rock feel to it, with heavy synthesizers and bass distortion. What I love about Muse is the fact that the bass is not just some throw-away instruments, as it is in many modern rock bands. For the majority of Origin Of Symmetry, Chris' bass drives the melody and sets the tone for the rest of the song. Even to this day, it is a refreshing change of pace and one I wish more bands followed suit with. Then again, that means that bands would have to find a bassist up to the level of Wolstenholme, not an easy task.


"Space Dementia" is the highlight of the album, in my personal opinion. The classical piano introduction sets the mood immediately. For a piano, bass, and drums, there is a wall of sound that blazes out of the listener's speakers. The song goes through many movements, ending with one of the most awe-inspiring closers of Muse's career. All you hear is guitar, keyboard, and bass effects that paint the picture of the skies opening up with the fires of the "Dark Lord." The inclusion of Bellamy's zipper going up and down is entertaining, in a creepy way. Not that I'm into that sort of thing…

The longest song of the band's career, "Citizen Erased," features one of the best riffs of Muse's career and a fantastic mix of heavy choruses and tranquil passages. The ending is beautiful in its execution, with a tuneful piano in the background and Matt crooning:


"Wash me away
Clean your body of me
Erase all the memories
They'll only bring us pain
And I've seen, all I'll ever need"


"Plug In Baby" and "Micro Cuts" are two tracks still played to this day. The former is instantly recognizable by Muse fans. It's their "Master Of Puppets;" "The Trooper;" "Paranoid." A song that fans will forever associate with the band and with good reasons. It has a great sing-along chorus, a heavy bass presence (a trademark of the band) and Bellamy pushing himself vocally. The latter is basically one long falsetto by Bellamy, with a slow build towards a punishing conclusion that gets all metal on us quickly with a energetic conclusion.


The last couple of tracks are Muse being as eccentric as humanly possible. "Screenager" is the only acoustic track of the album and one jammed pack with synthesizers and tribal percussion by Howard. "Feeling Good" is a cover of a song from a 1965 musical "The Roar of the Greasepaint—the Smell of the Crowd" and gives off a feeling of…goodness? Yeah, that sounds right.

It all comes to head with "Megalomania," which is a strange and wild way to end the album. A pipe organ compliments Bellamy's operatic vocals nicely, with the rest of the band making sure not to outdo both of those elements. If it wasn't for "Knights of Cydonia," "Megalomania" would be the best closing track of Muse's career.

The lyrics are all over the place, one song being about the end of the world and the next is about the love of Matt's life. Matt knows how to express himself quite well, using metaphors and descriptive tendencies to paint a picture that is both clear and hazy at the same time.

Origin Of Symmetry is Muse's most consistent album. While I love everything in their discography, I feel that both Absolution and Black Holes and Revelations dropped off at points, with some sub-par tracks here and there. However, Origin Of Symmetry starts out strong and continues that way for 50 minutes. It's a crime against music that this album was not given much publicity when it initially came over to these shores in 2005. The appeal of Muse is that they can relate to rock fans of all types, whether it is the fans who love the shit on the radio, or those who like a unique, less appealing sound. While some have questioned the musical direction the band has gone in recently, there is no argument that Origin Of Symmetry is the band at a creative highpoint. The only argument is if the band is still in that creative highpoint or has gone downhill. I'll leave it up to you readers to decide that one in the comment section.

*

IAMTerrified

 

TinyPortal © 2005-2012